בחירת נושא לפרויקט

מתי?

  • בסוף י”א (או בחופשת הקיץ), מעודדים / מחייבים את התלמידים לבחור את נושא הפרויקט (גיא אלרם – ריאלית ראשון לציון, סם מצא – הנדסאים הרצליה, ויוי טרנר – טשרניחובסקי נתניה, זיו יהלום – פארק המדע נס ציונה)

  • בסוף שנה יש ערב מגמה שהבוגרים מציגים בו פרויקטים ומכאן תלמידים מקבלים השראה גם לנושא הפרויקט שלהם (מרי גבע – כרמים בנימינה)

  • בתחילת י”ב אנחנו עושים לתלמידים סדנת פרויקטים: כל קבוצה בוחרת נושא ומתחילה לפתח אותו, לאחר מכן מציגים בכיתה, ולפי התהליך הזה התלמידים לומדים איך בוחרים נושא ואיך מתחילים את העבודה (ניר דוויק – ויצו הדסים)

יש תלמידים שיודעים מה הנושא שהם רוצים לפרויקט

  • לפעמים לתלמיד יש רעיון שאני מזהה שיהיה גדול/קשה יותר מדי. חשוב לא לשלול את הרעיון, אלא לנסות לפרק אותו כך שיהיה פשוט יותר (מרי גבע – כרמים בנימינה)

  • לפעמים תלמיד מגיע עם רעיון לפרויקט “קטן  מדי”. במקרה כזה, אני שולחת אותו לחשוב על רעיון אחר. (מרי גבע – כרמים בנימינה)

  • אחרי שתלמיד בחר נושא, אני שולח אותו לעשות רשימה של כל השאיפות (פנטזיות) שלו לפרויקט, גם הדברים הפרועים ביותר. כשהוא חוזר עם רשימה, אני מבקש שיחלק ל-3 חלקים: מה יהיה בגרסה 1.0 של הפרויקט (המינימום ההכרחי ועוד משהו), איזה חלקים בפרויקט הם nice to have ואם יישאר זמן אז יהיה אפשר לשפר, מה נשאר מחוץ לפרויקט. לכל מרכיב כזה, אני מבקש שהתלמיד יעניק ציון (8-10 חייב להיות בפרויקט, 5-7 נחמד, אם הציון מתחת ל- 4 אז המרכיב הזה לא נכנס לפרויקט). באופן זה מתגבשת מסגרת הפרויקטנ שהתלמיד יכול לעבוד לפיה (גיא אלרם – ריאלית ראשון לציון)

יש תלמידים שאין להם נושא. איך עוזרים להם לבחור נושא לפרויקט?

  • אני בוחר תלמיד אחד שאין לו נושא ועושה את תהליך הבחירה מול הכיתה. אחרי תלמיד אחד או 2-3 , כל היתר לומדים מהתהליך של בחירת הנושא (זאב בנקבצ’ר – רוגוזין מגדל העמק)

  • אני מעודד תלמידים שסיימו את ה- 30% להרחיב את מה שעשו בפרויקט של ה- 30%. אם תלמיד לא אוהב כלום, אני מעודד אותו לספר על עצמו ועל ההורים כדי למצוא רעיונות. (זיו יהלום – פארק המדע נס ציונה)

  • אני יושבת עם תלמיד שאין לו נושא, ומעודדת אותו לבחור נושא שקרוב לליבו. אחר כך, אני מבקשת ממנו להגיש לי במילים שלו את הפרויקט. זה חשוב כי רק כאשר התלמיד כותב בעצמו, מתגבש אצלו הרעיון המלא (מרי גבע – כרמים בנימינה)

  • אפשר להתחיל לחשוב על תחביבים. [למשל, אם אתה חובב כדורסל – אפליקציה ללמוד מהלכים בכדור סל. אם אתה עובד בעבודות זמניות – מעקב על שעות עבודה ושכר. אם אתה חובב ריצה – השוואה בין ביצועים של חברים]. אפשר לחשוב על אפליקציה שעוזרת להורים / משפחה / חברים [למשל אם יש הורה שהוא רופא שיניים – אפשר לעשות מעקב זמנים, הכנסה וכדומה]. אפשר לקחת נושא ולעשות חיפוש ב google [אפשר להוסיף לנושא מילים כמו “משחק” וכדומה] או לעשות חיפושים של אפליקציות ב- google play לפי נושא ולראות דוגמאות] (זאב אונגר – המשותף חוף הכרמל מעגן מיכאל)