סקר ספרות מתחילים ורקורסיה

קשיים של מתחילים בלימוד תכנות ויסודות מדעי המחשב

מחנכים במדעי המחשב וכן מומחים לחינוך חקרו שנים רבות את הקשיים שתלמידים מתחילים נתקלים בהם. המחקר בוצע בכל הרמות מבית ספר יסודי ועד תלמידי אוניברסיטה, ובהוראת שפות תכנות רבות. הממצאים המחקריים מצביעים על מספר גדול של קשיים המשותפים לכל הלומדים, בכל הרמות ובכל הסביבות. יש חשיבות רבה לכך שמורי המקצוע יכירו את הספרות והממצאים כדי להבין טוב יותר את בעיות תלמידיהם וכדי לסייע להם בשיפור דרכי הוראתם.

  • מבוא
  • Samurçay (1989) – מושג המשתנה בתכנות: משמעותו והשימוש בו בפתרון בעיות על ידי מתכנתים מתחילים.
  • J.G. Spohrer and E. Soloway (1986) – ניתוח שגיאות שכיחות של מתכנתים מתחילים.
  • R.D. Pea (1986) – שגיאות מושגיות בלתי תלויות בשפת תכנות של מתכנתים מתחילים.
  • D.N. Perkins and F. Martin (1986) – ידע שברירי ושימוש חסר באסטרטגיות של מתכנתים מתחילים.
  • S.A. Joni and E. Soloway (1986) – אבל התכנית שלי רצה! חוקי דו-שיח עבור מתכנתים מתחילים.
  • A.E. Fleury (1993) – אמונות תלמידים לגבי תכנות בפסקל.
  • רשימת מקורות נבחרים

 

למידה והוראה של רקורסיה

רקורסיה היא אחד מהנושאים המרכזים בדיסציפלינה של מדעי המחשב ובתכנית הלימודים החדשה. היא מופיעה ביחידה השניה (יסודות 2), ביחידה השלישית (תכנות לוגי ותכנות פונקציונלי), וביחידה הרביעית (עיצוב תכנה). הספרות המחקרית מצביעה על קשיים רבים בהוראת הנושא ומציעה פתרונות העשויים לסייע למורים ולתלמידיהם.

  • מבוא
  • Ford (1982) – מסגרת להוראת רקורסיה.
  • S.M. Haynes (1995) – כיצד להסביר רקורסיה ללומדים מתחילים.
  • Wu, N.B. Dale, L.J. Bethel (1998) – מודלים וסגנונות קוגניטיביים בהוראת רקורסיה.
  • Kahney (1989) – מה מתכנתים ‘טירונים’ יודעים אודות רקורסיה?
  • Segal (1995) – כיצד לומדי תכנות פונקציונלי מפרשים פונקציות רקורסיביות.
  • רשימת מקורות נבחרים

 

תודות

  • תודה לד”ר ברוריה הברמן ממכון ויצמן שערכה את הסקירה בנושא “קשיי מתחילים”.
  • תודה לד”ר דלית לוי מהטכניון שערכה את הסקירה בנושא “רקורסיה”.
  • תודה לפרופ’ מוטי בן-ארי ממכון ויצמן על היעוץ האקדמי.
  • תודה לכל מי שקראו והעירו על גרסאות קודמות. הערותיהם תרמו רבות לשיפור הגרסה הסופית.
  • תודה להנהלת מל”מ ולאגף לתכנון ופיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך על התמיכה התקציבית בעריכת הסקירה והוצאתה לאור.