סקר ספרות מעולם המחקר
המחקר האקדמי בתחום של הוראת מדעי המחשב קיבל תאוצה משמעותית בעשורים האחרונים וניתן ללמוד על המגמה הזו מתוך המאמרים שהוצגו בכנסים המובילים בתחום. המטרה של סקר הספרות היא לחשוף את הקהילה הישראלית למאמרים האלה ולמגמות הנפוצות בתחום המחקר של הוראת מדעי המחשב. בחרנו להתמקד בעיקר בכנס ITiCSE כיוון שישראל ארחה את הכנס הזה בשנת 2012. המאמרים לקוחים מ-4 כנסים: כנס 2007 דנדי סקוטלנד, כנס 2008 מדריד ספרד, כנס 2009 פריז צרפת, כנס 2010 אנקרה טורקיה.
עריכה: ד”ר תמי לפידות
- מבוא
- דמוקרטיה בכיתה: תרגיל לפתיחת הקורס הראשון במדעי המחשב: המאמר מציע משימה של ספירת קולות כדוגמה טובה לפתיחת הקורס הראשון במדעי המחשב
- הוראת הפשטה בקורסי מבוא: המאמר עוסק בבעיות של לומדים מתחילים כאשר הם נתקלים לראשונה בהפשטה, דרך ניתוח של 3 משימות מקורסי מבוא
- הוראה כוללת של מדעי המחשב דרך שימוש במשחק מחשב מוכן: המאמר מציע מסגרת לפיתוח משחקים (Labyrinth) המאפשרת ללומדים בכל הרמות להתנסות בפיתוח משחקים
- הכרות עם מדעי המחשב דרך מופעי קסמים: המאמר מציע אוסף של מעשי קסמים שיכולים להדגים עקרונות שונים במדעי המחשב כדרך מלהיבה לעניין צעירים בלימוד המקצוע
- הערכת תכניות דוגמה לקורס המבוא בתכנות מונחה עצמים: המאמר מציע כלי לביצוע הערכה של תכניות דוגמה
- הרחבת המשתתפים במדעי המחשב: סוגיות ואתגרים: המאמר עוסק בשאלה שמעסיקה את הקהילה כבר מספר שנים: כיצד ניתן להרחיב את מספר הלומדים מדעי המחשב?
- השוואה בין עצמים תחילה לעצמים מאוחר יותר: תוצאות מחקר ראשוניות בהקשר לרמת נוחות של לומדים: המאמר מתאר מחקר השוואתי בין הגישה של הוראת עצמים תחילה לבין הגישה של הוראת עצמים מאוחר יותר
- טקסונומיה של משימות תכנות: המאמר מציע טקסונומיה (סיווג) של סוגי משימות במדעי המחשב לפי 10 קטגוריות
- יצירת דיוות דיגיטליות: תמיכה בשינוי תפיסות דרך עבודה משותפת של בתי ספר ואוניברסיטאות: המאמר מדווח על פרויקט שמתמקד בתלמידות כיתה ח’ ובשינוי התפיסות שלהן על מדעי המחשב
- יצירתיות ומדעי המחשב: במאמר מתואר מחקר שבדק מאפיינים של יצירתיות והאם יצירתיות משפיעה על הבחירה במדעי המחשב
- מודלים מנטליים של רקורסיה: איך לומדים מבינים רקורסיה? במאמר מתואר מחקר שנועד לבדוק יותר לעומק מה מבינים לומדים על רקורסיה
- מושגי יסוד בקורס המבוא למדעי המחשב: הפרדיגמה הפרוצדוראלית מול הפרדיגמה מונחית העצמים – חקר מקרה: המאמר מדווח על מחקר השוואתי של הקורס הראשון במדעי המחשב: קבוצה אחת למדה בגישה הפרוצדוראלית והקבוצה השנייה למדה בגישה מונחית עצמים
- קשיי מתחילים במעקב אחר קוד: המאמר מדווח על מחקר שבדק את הסיבות לקשיים של לומדים מתחילים בביצוע מעקב של קוד (tracing)
- שימוש במערכת תוכנה קבוצתית לצורך קידום סטודנטים ביישניים: המאמר מדווח על מחקר שעשה שימוש במערכת תוכנה קבוצתית כדי להקל על סטודנטים ביישניים לקחת חלק פעיל בשיעורים
- שיפור מודלים חשיבתיים של לומדים מתחילים בעזרת קונפליקט קוגניטיבי והמחשות ויזואליות בסביבת ג’ליוט: המאמר מציג מפת דרכים של מושגי מפתח ומדווח על מחקר שמשלב קונפליקטים קוגניטיביים יחד עם ויזואליזציה של תכניות